Yogaformer

Her kan du læse om de forskellige yogahold, vi tilbyder hos Sukha Yoga.

Flow Yoga

En opløftende og fysisk stimulerende praksis, der inviterer dig til at give slip på tankemylder, og lader dig flyde med åndedrættet. Vi vil opbygge styrke gennem forskellige yogastillinger og samtidig skabe ro i sindet.

En time indeholder blid opvarmning, solhilsner, stående kriger-stillinger og/eller balanceøvelser, som leder os ned på gulvet til bag- og foroverbøjninger. Der rundes af med en sekvens med omvendte stillinger og afspænding, og ofte meditation.  Vi kommer hele kroppen rundt og arbejder med alle rygsøjlens retninger i et flow med vejrtrækningen.

Alle kan være med – vi modificerer efter behov.

Slow Yoga

På Slow Yoga sætter vi tempoet ned. Du vil møde et blidt flow for at varme kroppen op efterfulgt af forskellige sekvenser med varierende fokus. Her vil vi undervejs bruge lidt længere tid i stillingerne. En blid praksis, der giver lidt varme i kroppen, og hvor der er fokus på en kropsdel ad gangen, eksempelvis hofter, lænd, haser, el. lign. Her vil du mærke hvordan der er fokus på dig, selv iblandt andre deltagere.

Vi fokuserer på roen i øvelserne, og hvordan vi kan komme ned i tempo, både fysisk som mentalt. Timen er inspireret af Blid Hatha, Yin, Restorativ og Yoga Nidra. Dagens fokus varierer fra gang til gang, men øvelserne er hovedsageligt baseret på kroppens led og nervesystem, samt simple åndedrætsteknikker der hjælper dig til at opleve ro. Vi slutter af med en dyb afspænding.

Alle kan være med – vi modificerer efter behov.

Hatha Yoga

Hatha yoga tager udgangspunkt i de klassiske yogastillinger. Vi bliver i stillingerne i længere tid af gangen end i en flow time, og bevægelserne bliver udført i et roligt tempo. Her er der tid til at gå i dybden med stillingerne.

Hatha yoga arbejder med kroppens styrke, smidighed og koncentration, og du vil på timerne finde en balance mellem både stående, siddende og liggende stillinger.

Meditation og vejrtrækningsøvelser (pranayama) vil ofte have en stor plads på vores Hatha timer. Vi slutter af med en dyb afspænding.

Timen er både for helt nye og for den erfarne yogi, som ønsker tid til at gå i dybden med stillingerne.

Restorativ Yoga

Restorativ yoga er en yogaform med fokus på at berolige nervesystemet og give kroppen ro til at restituere og afbalancere sig selv.

Restorativ Yoga kaldes ofte for “aktiv afslapning”. Det er en yderst blid form for yoga, hvor vi bruger blokke, tæpper og puder til at etablere et afslappende fundament for kroppen.

Vi bliver i hver stilling i minimum fem minutter for at hjælpe krop og sind med at genopbygge sig selv og give slip på eventuelle spændinger eller stress.

Alt sammen i et meget roligt tempo hvor alle kan være med.

Release & Relax

Find helt ned i gear med halvanden times Release & Relax, hvor guides til at blive mere groundet, åben og afspændt. Du bliver i et roligt tempo taget igennem siddende og liggende yogastillinger, inspireret fra yin yogaen og den restorative yoga.

Fokus er, at åbne kroppen og åndedrættet og finde en ro og et release i din krop og i dit sind. Vi arbejder med bindevævet og åndedrættet i en meditativ tilstand – måske med lukkede øjne det meste af tiden.

Underviser Kirstine vil desuden tilbyde dig at bruge sin kropsterapeuthænder til at give dig yderligere grounding og release.

Alle kan deltage, også selvom du har en skade eller skavank.

Aerial Yoga

Til en Aerial Yoga-time vil du møde de kendte yogastillinger fra både Slow og Flow yoga, blot i en ny ramme i form af et stykke stof, der hænger fra loftet som en hængekøje.

Alle stillinger udføres med en eller anden form for fysisk kontakt mellem materialet og kroppen. At bruge materialet hjælper os til at kunne intensivere strækkene samt udvide og åbne hele kroppen. Der vil forekomme en del omvendte stillinger (hovedet nedad), hvilket forlænger vores rygsøjle, løsner nakkespændinger og strækker kroppen i alle retninger.

Timen vil byde på både stående stillinger, balance-øvelser, dybe stræk, omvendte stillinger og en lækker afspænding.

OBS! Hvis du er gravid eller har hjerteproblemer, kan du IKKE deltage i Aerial Yoga.